Новости ЕААА

ЕААА информирует о наиболее важных новостях в области богословского образования и исследований

Подорож центрами Європейської Реформації

Символічно, що святкування ювілею Реформації на вітчизняних теренах співпало з наданням українським громадянам можливості безвізового в’їзду в країни Євросоюзу. Втім, не очікуючи безвізу, з 12 по 20 травня група євангельських віруючих з України та США у складі 58 людей здійснила просвітницьку туристичну поїздку по центрах Реформації в Західній Європі.

Організована Ресурсно-дослідницьким центром Євро-Азіатської акредитаційної асоціації та Паломницьким центром «Рафаїл» подорож пролягла ключовими містами Реформації в п’яти країнах. Через дотик до реформаційних центрів ініціатори прагнули стимулювати учасників поїздки до переосмислення історичного шляху протестантизму, а також сприяти пошуку адекватних відповідей на сучасні виклики для християнського віровчення та місії.

Маршрут просвітницької поїздки було розроблено з урахуванням логіки історичних подій XV – поч. XVII ст. Подорож почалася з Праги, столиці Чехії, де за століття до «офіційного» початку Реформації діяв попередник Мартіна Лютера Ян Гус. Разом з екскурсоводом Наталією Дашковською учасники поїздки поринули в духовну історію Праги й оглянули чимало реформаційних пам’яток серед яких виділяються Віфлеємська дзвіниця, де проповідував чеський реформатор, Старомєстська площа з пам’ятником Яну Гусу, Карлів міст. У приміщенні Братської Церкви, що виникла під впливом гуситських ідей, доктор богослов’я Сергій Санніков виступив з доповіддю «Нездійснене аджорнаменто» в якій детально проаналізував вклад Яна Гуса у формування передумов Реформації.  Крім учасників подорожі, слухачами доповіді стали євангельські віруючі українського походження у Празі.

Другий день поїздки було присвячено центру лютеранської Реформації – Віттенбергу. Попередньо заслухавши та обговоривши лекцію кандидата історичних наук Михайла Мокієнка «Лютер та початок Реформації в Німеччині», учасники подорожі відвідали дім Лютера в якому збереглося більше тисячі автентичних реліквій пов’язаних з життям та діяльністю реформатора. Багатолюдно було суботнього дня біля дверей Замкової церкви, де згідно переказів було прибито «95 тез про прояснення дійсності індульгенцій». Сьогодні це бронзові двері з копією тез вилиті у 1858 р. на заміну знищених вогнем оригінальних дерев’яних дверей. Велику цікавість у Віттенберзі викликають також Міська церква, де Лютер часто проповідував й був одружений, а також «дуб Лютера» - місце спалення папської були «Exsurge Domine» про відлучення саксонського монаха від Церкви. Бонусом до програми дня став концерт реформаційної музики у Замковій церкві.

Невелике німецьке місто Айзенах привабило паломників в третій день маршруту. Під час подорожі велику цікавість викликала доповідь доктора філософських наук Романа Соловія «Особливості богослов’я Мартина Лютера». В Айзенасі, де у юнацтві навчався майбутній реформатор, учасники поїздки оглянули музей Лютера. Поряд знаходиться Вартбургський замок, де протягом 1521-1522 рр. переховували відлученого у Вормсі Лютера. Тут було здійснено переклад Нового Завіту на німецьку мову. Айзенах – місце народження видатного композитора Йоганна Баха, який глибоко усвідомивши лютеранську теологію виразив її у музичних творах. Оглянувши музей Баха, паломники були зворушені музичним концертом із застосуванням інструментів XVIII ст.

Час тривалого переїзду на південний-захід Німеччини у м. Констанц був використаний для обговорення герменевтики реформаторів. Саме ж місто стало центром Констанського собору 1414-1418 рр., відомого не лише закінченням епохи папського багатовладдя, а й смертним вердиктом Яну Гусу. Розширила уяву про місто водна подорож Боденським озером. Увечері в одній із євангельських церков Констанца доктор Роман Соловій прочитав лекцію «Цивілізаційні наслідки Реформації» окресливши на вплив реформаційних ідей у царинах політики, економіки, культури та освіти.

За свідченням учасників маршруту особливий вплив на них здійснив Цюріх. Прекрасна природа, велична архітектура соборів Гросмюнстер та Фраумюнстер, діаметрально протилежні програми цвінгліанської та анабаптистської Реформації роблять це швейцарське місто особливо цікавим в контексті реформаційних подій. Надзвичайно змістовна екскурсія докторанта мистецтв Наталі Ганаль та лекція доктора Саннікова присвячена ґенезі анабаптизму посилили враження про п’ятий день подорожі.

Контроверсійні враження після себе залишає реформаційна Женева. З одного боку, це місто-модель реформаційного експерименту Жана Кальвіна про який нагадують Стіна реформаторів, Університет, собор Святого Петра та музей Реформації. З іншого боку, Женева – центр переслідування релігійного інакомислення, про що свідчить пам’ятник М. Сервету поставлений на місці його спалення у 1553 р. 

Сьомий день просвітницької поїздки розпочався з сотеріологічної дискусії пов’язаної з Реформацією. Сергій Санніков та Михайло Мокієнко уточнили богословські позиції кальвінізму та армініанства та вказали сучасні траєкторії дискурсу. Родзинкою подорожі стало відвідання Страсбургу. Мова йде не лише про грандіозність кафедралу, який більше двохсот років був самою високою спорудою у світі, а й про альтернативну реформаційну програму страсбургського реформатора Мартіна Буцера, що прагнув примирити М. Лютера та У. Цвінглі. Протестантський анклав Ельзасу уособлює Церква Св. Фоми цікава як з історичної так і архітектурної точки зору.

Німецький Вормс зустрів паломників дощем. Однак це не завадило оглянути ключові реформаційні місця під проводом гіда Гері Уолтнера. Саме тут під час Вормського рейхстагу Мартін Лютер виголосив знамениті: «На цьому стою й не можу інакше. Хай допоможе мені Бог». У Вормсі розташований унікальний комплексний пам’ятник Реформації споруджений у 1868 р. Крім центральної бронзової статуї Лютера на постаменті зображені найважливіші сцени його життя. По периметру пам’ятник оточений фігурами попередників та соратників німецького реформатора, що в поєднанні з гербами 27 німецьких міст в яких перемогла Реформація, робить споруду чудовим узагальненням історії цього явища.

Завершився просвітницький маршрут у Амстердамі. Програма туру в столиці Нідерландів включила відвідання Менонітської церкви, де було заслухано доповідь доктора Пола Вісера присвячену історичному розвитку менонітського руху. Основні етапи становлення баптизму в Амстердамі  виокремив у своїй лекції докторант теології Йоханнес Дік. Учасники поїздки відвідали вулицю Пекарів, на якій збиралася перша у світі община баптистів під керівництвом Джона Сміта, а також його місце поховання. Водна прогулянка каналами Амстердаму дозволила втекти від міської суєти й оцінити неповторний вигляд столиці.

Увечері, під час бенкету учасники подорожі ділилися враженнями про реформаційний маршрут. На думку пастора церкви «Життя» м. Такома (шт. Вашингтон) В’ячеслава Архипчука «подорож дозволила краще зрозуміти логіку дій реформаторів на тлі глибокої духовної кризи пізньосередньовічної церкви». Ректор Слов’янської богословської семінарії у шт. Вашингтон Віктор Дзюбак відзначив високий рівень організації поїздки та богословську змістовність почутого матеріалу. Захопленість архітектурою та відвіданими музеями виразив пастор церкви ЄХБ м. Дубно Ігор Левценюк. 

В літні місяці відбудеться ще 3 просвітницьких подорожі по центрах Реформації. Реєстрація на серпневу поїздку на сайті  reformation500.e-aaa.info.